lørdag 10. januar 2015

Ti tips for en lykkeligere forkjølelse

Følelsen av å bli overmannet av vemmelige virus og brysomme basilusker kan gjøre noen hver litt gretne. De herjer fritt nå for tiden, forserer det sterkeste immunforsvar med letthet, og sørger for en snørrproduksjon som får Niagara Falls til å framstå som en fjellbekk. Selv har jeg tilbrakt fem dager i langstrakt positur på sofaen.

Det er litt deprimerende å bli liggende sånn. Jeg var klar for å komme i gang med 2015 på jobb. Jeg så for meg å tvære noen siste brettspillrunder med familien ut av jula, og jeg hadde gledet meg til storfint besøk i helga. Men istedenfor å fyke rett i kjelleren, har jeg ligget og tenkt på alt det flotte man kan få ut av en uke med feber, snørr, rennende øyne, dundrende hodepine, hostekuler og pottetette bihuler. En tipunktsliste. Vel bekomme.

1. Sameiet sparer sikkert store summer på vannavgiften når jeg ikke orker dusje hver dag. Selv sparer jeg masse sjampo.

2. Smakssansen er totalt forsunnet, så jeg har endelig fått spist opp aprikos-twisten. Den ene lot jeg som var banan, de andre karamell. De smakte ingenting.

3. Jeg har endelig fått sett de gamle VHS-opptakene mine. Disse er egentlig lagt til side fordi lyden er rufsete, men dottene i ørene gjør at jeg ikke hører stort uansett. (Når lyden har blitt for plagsom, har jeg bare trengt å snyte meg skikkelig, for da tetter ørene seg igjen.)

4. En i overkant rennende nese har gitt muligheten til å få testet flere ulike typer papirlommetørklær grundig. Om noen skulle brygge på en forkjølelse, bistår jeg gjerne med råd.

5. Ryktene sier at det har vært veldig glatt ute. Så lenge man holder seg flatt på sofaen er sjansen for beinbrudd svimlende liten.

6. Jeg har i løpet av de siste dagene sett samtlige NRK-episoder av ”Hvem tror du at du er?”, og er dermed allerede godt rustet for å begynne med sleksforskning. Jeg drøyer det nok 30 år til, men det er jo greit å få unna noen forberedelser allerede nå, i det minste.

7. Man kjenner liksom at man lever når man har feber. Særlig fordi man kan våkne midt på natta i en nattkjole det føles som nettopp har vært gjennom et maratonløp i 40 varmegrader. Sånn har jeg fått brukt alle nattkjolene jeg aldri bruker ellers. Det har selvfølgelig vært en stor glede.

8. Hvis man bare skal ligge på sofaen sammen med seg selv og 30 pakker Kleenex balsam (testvinner!) dagen lang, er behovet for mascara minimalt. Da slipper man også å fjerne sminken om kvelden. Det er digg.

9. Hvis øynene fortsetter å renne, vil jeg trolig slippe å holde foran dem under de ekleste scenene når TV Norge har sesongpremiere på ”På liv eller død”. Et litt slørete blikk er gull verdt når kirurgene drar fram skalpellene sine.

10. Ivrige forsøk på selvdiagnostisering har ført meg gjennom et utvalg nettsider, blant annet noen med kjerringråd. På en av dem foreslo en erfaren sjukling skylling av nesen, og anbefalte ½ teskje salt til ½ liter vann. Det finnes enkelte der ute som er hakket mer desperate enn meg, tenkte jeg da neste innlegg spratt opp: En ung dame hadde tatt anbefalingen så bokstavlig at hun hadde kylt hele halvliteren med saltvann opp i nesen. Det skal visstnok ha vært en ubehagelig opplevelse.

Jeg ble plutselig litt friskere.

Host, og takk for oppmerksomheten.





Ingen kommentarer: