mandag 8. september 2014

Fysjom, så ekkelt!

Vent her! befalte fru Glom da familien skulle inn på fergelugarer. Pliktskyldigst stilte far og barn opp på rekke i korridoren. Fru Glom dro på seg engangshansker, rev antibakterielle servietter opp av vesken, og satte i gang rengjøringen. Sveipet over dørhåndtak og lysbrytere, vaskeservanten, nattbord og spyleknappen på do.

Vi fnøs litt av henne, når vi sto sånn og ventet. Nå har vi stilnet. Tv2 hjelper deg var så elskverdige å bringe sine hotellfunn fra Oslo fram i lyset forrige uke. Spent over en noen titalls tommer stor skjerm, ble det sterk kost. Røntgenlyset til Tv2s detektiver viste visittkort av ulik karakter på de mest utenkelige plasser. Hva slags akrobatiske øvelser folk har holdt på med på disse rommene, er vanskelig å se for seg. Det er dessuten pussig hvor folk finner det for godt å stusse tåneglene sine.

Jeg orket ikke se på alt. Jeg er tross alt datter av min mor, oppdratt i en antibakteriell, grønnsåpedunstende sfære. Jeg er oppvokst med fergelugarer og hotellrom som antakelig har vært renere når vi har sjekket ut enn da vi sjekket inn. Selv reiser jeg rundt med medbrakt brødpose til hotellfjernkontrollen og et nyvasket putevar i håndvesken.

Fra nå av bestiller vi kun rom på hoteller med tregulv, både mor Glom og jeg. Som spesialbagasje vil vi sende en golfbag, med et rikholdig utvalg mopper og teleskopiske langkoster, sammenrullbare matter til badegulvet og en lang duk til å dekke over nattbordet. Om det blir flere hotellovernattinger framover i det hele tatt, da. Det er usikkert.

Det ville være fint om Tv2 hjelper deg kunne følge opp med en test av telt og luftmadrasser neste uke.


(Publisert som God dag i Hamar Arbeiderblad 4. september 2014)

Ingen kommentarer: