Hvorfor hører jeg aldri på Marit Larsen lenger? tenkte jeg,
midt i et småstusselig skriveprosjekt. Jeg bladde meg fram på den gode, gamle
iPod-en, fram til The Chase, og trykket play. I det samme hun begynte å kvitre
om løvet som falt og vinteren som kom, skjønte jeg hvorfor det er evigheter
siden sist hun ble spilt.
The Chase, og Marit Larsen i det hele tatt, får meg tilbake
til Brønnøysund. Tre måneder var jeg der i praksis. Jeg hørte på Marit Larsen nesten uavbrutt. Hun sang og sang, mens jeg gikk til jobb,
mens jeg var på jobb, hjem fra jobb;
stort sett hele tiden. Og nå, knappe fire år senere, klarer jeg ikke høre
stemmen hennes uten å være tilbake i Brønnøysund. Jeg ser for meg den mørke
stien, forbi det malingsavflassede, firefargede huset, den digre
parkeringsplassen utenfor Kiwi, som var så stor at den kunne rommet samtlige
biler på hele Helgeland. Jeg ser for meg den tannløse Frelsesarmeenoffiseren
nede i kjelleren på Havnesenteret. Jeg kjenner til og med lukten inne i
Brønnøysunds Avis.
Marit Larsen er langt fra den eneste som i løpet av et par
sekunder får hjernen min til å flakse vekk til et helt annet sted enn den
egentlig er.
Når pappa, lillebror og jeg skulle på skitur i riktig gamle
dager, hørte vi bestandig på Øystein Sunde i bilen. Vi la i vei i en Volvo 240,
gang etter gang, vinter etter vinter, med ski på taket og Sunde i
kassettspilleren. Øystein Sunde fikk ikke slippe før bilstereoen hadde spist
opp båndet på kassett nummer to i samlingen av hans 40 beste, den med Tyskleksa, Liten og grønn (Twin
Otteren på vei fra Mo i Rana), Bleieskiftarbeider og Påsketur. Samme vinter som
båndet ble slukt, sluttet jeg å gå på ski. Men fortsatt når jeg hører Øystein Sunde,
er jeg tilbake på 90-tallet, i en
kantete 240, på vei mot Budor.
Når jeg skal skrive portretter, går det helt i stå om ikke
ABBAs Super Trouper er innen rekkevidde. Albumet er så uløselig knyttet til
portrettskriving at det kjennes som jeg sitter foran en dataskjerm om jeg
skulle finne på å sette på plata utenfor arbeidstid. Alt annet enn portretter
skrives best til Bugge Wesseltofts It’s snowing on my piano, uansett årstid,
eller Waterloo.
Ingrid Bjørnov dukket opp som en avløser for den oppspiste Sunde-kassetten. Eskorteservice kom da jeg var 14. Den ble kjøpt
i panikk i forbindelse med vårrengjøring av et særdeles kaotisk pikerom, og
spilt hele helgen til ende. Nå, etter anslagsvis 1.000 omganger i cd-spilleren
(jeg er redd dette er en grov underdrivelse), kan jeg endelig høre den uten å
kjenne lukten av Ajax med sitron.
Helen Sjöholms Euforia gir meg følelsen av å sykle mellom
hybelen i Fåberggata 155 på Lillehammer til Høgskolen. Hører jeg I know him so
well fra Chess, er jeg sporenstreks på fest i Bodø. NRKs juleplate Jul i
Barne-TV får meg underlig nok i ”kjøre flyttelass om våren”-stemning, og skulle
Procol Harum dra i gang A Whiter shade of pale, tror hjernen min at den er på
Scene West i Oslo. Setter jeg på vaskemaskinen, kommer de tre første tonene til
en bruremarsj vi sang på Toneheim. Jeg stemmer i, og det utvikler seg rene
bryllupsstemningen nede i vaskekjelleren, mens hodet mitt drar på kirkekonsert.
Det handler ikke om favorittmusikk. Pitsj, Frida Ånnevik,
Queen, fantastiske musikaler, Vamp og samtlige andre ABBA-plater kan jeg høre
når som helst, og beholde hjernen der den er.
Det finnes garantert forskning som kan forklare hvorfor noe
musikk fester seg til opplevelser, men riktig så dypt ned i materien har jeg
ikke orket å dykke. Jeg vet ikke hva som gjør Super Trouper til perfekt
portretteringsmusikk, og jeg vet ikke hva slags innfall som gjorde at Marit
Larsen var det eneste jeg hørte på gjennom tre måneder i Brønnysund heller. Akkurat
dét angrer jeg på. The Chase er vakker, men totalt ødelagt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar