Et lite uhyre har trengt seg inn på fastlegens venteværelse.
Automaten. Den tar gladelig tar imot både kort og kontanter, om man bare skjønner
hvordan. I tur og orden skrider folk mot den, taster, trykker, stikker kort
inn, napper kort ut og klør seg i hodet.
Jeg var kjepphøy ved første møte. Tenkte at jeg tilhører
teknologiens tidsalder, og at det ville gå glatt. Det gjorde det ikke.
Automaten kunne trengt en liten legetime selv, der den med akutt omgangssyke
spydde ut lapper med ”tidsavbrudd” og ”kortdata ukjent”. Drømmen om det
papirløse, e-reseptfylte samfunn svant hen da jeg hadde klemt ut av den en halv
rull med kvitteringspapir, påtrykt ymse feilmeldinger.
Felles fiende skaper beste vennskap. Det er fascinerende
hvordan et fremmedelement som en nifs, administrerende automat kan heve
stemningen på et ellers ganske klamt venteværelse. Jeg merket den nydannede venneforeningens
medlidende blikk over ukebladkantene, der jeg sto og tastet fødselsdatoen min
for femte gang, før damen som hadde valgt seg plassen ved siden av uhyret grep
inn. 75-åringen tok rollen som automatbestyrer. ”Chip’en skal nedover”, sa hun.
”Men det står da chip opp?” svarte jeg. ”Jaja, det står det, men den skal ned”,
svarte hun. Aha. Innlysende.
Ved ett av byens legesentre fikk en eldre herremann jackpot
for en tid tilbake. Han stappet inn en 200-lapp, og fikk en feilmelding og 200
kronestykker i retur. En tung bør for ham, men gull for resten av
venteværelset. Etter automatenes inntog har det utviklet seg et helt nytt
samhold. Vi nikker og smiler til hverandre, knegger litt tilfreds over at det
er flere som sliter, og iler til med gode råd.
Én fordel er det med automaten på legekontoret jeg slumper innom en
sjelden gang i blant, den er av den stillfarne typen. Jeg vet den har
brødre som er utstyrt med høyttalere. Jeg vet det finnes venteværelser her i
byen hvor ”du har tastet feil” runger non-stop, mens allerede varme pasienter
river seg i håret. Kanskje sier de andre ting også? Kanskje kan de si sånt som
”det er ikke dekning på konto”? Eller enda verre: Dobbeltsjekke bakgrunnen for
konsultasjonen, med høylytt referering fra journalen?
Hadde Automaten eid skam, burde den i det minste ønsket god bedring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar