tirsdag 23. desember 2008

Overvekt

Han skottet ned på tallerkenen sin. To poteter og en kald kyllingbit. Han kjente lukten av ribbe og pølse, og fikk vann i munnen. Han hadde fått et glimt av riskremen i kjøleskapet også.

Han så rundt seg. På svogerens tallerken lå et berg av saftig julemat. Til venstre satt svigerfar og langet innpå med surkål og pølse.

Han puttet en halv potet i munnen. Tygget sakte, mens han stille forbannet NSB. Han visste at han gikk en hard høytid i møte, to samfulle uker med julefett som han skulle klare å avstå fra. Han måtte holde vekten nede for ikke å bli permittert fra lokførerjobben. Året før ble 100 kollegaer sendt på dør, på grunn av for høy BMI. Det var en sikkerhetsrisiko på skinnegangen, hadde de fått høre. Sist han var hos bedriftslegen lå også han i faresonen for rett og slett å bli en fare.

Veide han to kilo for mye, ville reaksjonen bli for treig. ”Hånden vil ikke nå fram til bremsen raskt nok”, forklarte han, og svelget andre halvdel av poteten.

Jeg lo inni meg. HALLO? Hva er dette for noe tull? Hvilke krav skal vi egentlig behøve å stille? Det er ikke rart det er skralt med folk hos NSB når du må ha en veltrent kropp og samtidig ønske om å sitte stille i et lokomotiv for å kunne jobbe der! Og det er heller ikke rart at billettene koster så det svir når det går et titalls helt sikkert dyktige tog-folk på vent der ute.

Jeg lurer noe fryktelig på om konduktøren har en BMI på 25 eller 28 er utslagsgivende hvis det først skulle skje en ulykke. Er lokførere med mage dårliger til å oppfatte rødt lys enn lokførere med six pack? (Som det kanskje ikke finnes så mange av…) Jeg ser liksom for med media etter Åsta-ulyken stille spørsmålet ”Unnskyld, men hvor høy var egentlig BMI-en til de ansatte?” Jeg tror ikke vi havner der med det første.

Egentlig kan dette trekkes ganske langt: Bør overvektige ha lov til å kjøre bil? Når de er en fare på toget, som faktisk stort sett går på skinner, er de vel ikke noe særlige å ha rullende ute i bygatene heller? Skal jeg skygge unna, eller bør de fratas sertifikatet inntil de har slanket seg tilstrekkelig? Dette ville jo for så vidt være positivt både for deres egen helse og miljøet også, når jeg tenker meg om, men kanskje verre for bilindustrien, som nok hadde fått merke det ganske godt.

Nei, det er mye tull vi finner på. Og familiens lokfører har min fulle medfølelse, der han sitter og lukter på ribba.

Det blir en sørgelig jul.

Ingen kommentarer: